Szavazás
Szeretne egy ingyenes könyvet,vallástörténetről vagy egészsé
Igen
Nem
Mindkettőt
Egyiket sem
Talán
Diavetítő

 "....Ímé néktek adok minden maghozó füvet az egész föld szinén és minden fát,amelyen maghozó gyümölcs van;az legyen néktek eledelül."1Mózes 1:29

ÉTREND ÉS EGÉSZSÉG:

 

 

-Fogyasszunk sok gyümölcsöt,zöldséget és gabonafélét,természetes állapotukban,mégis izletesen elkészitve.Érett legyen a gyümölcs,de ne legyen túlérve.

-Minden étkezésnél az étel legyen változatos,de ne fogyasszunk túl sokféle ételt egyszerre.Az étel egyszerű legyen.

-Ne fogyasszunk zöldségfélét és gyümölcsöt egy étkezésen belül,vagy olyan ételekkel együtt,amelyek tejet és tojást,tejet és cukrot vagy tojást és cukrot  tartalmaznak.Ezek összevegyítése szellemi tompultságot okoz az erjedés miatt.A tej,cukor,tojás keveréke és a sajt nagymértékben felelősek az epekő kialakulásáért és a koleszterinszint növekedéséért.

-Használjunk minél több teljes kiőrlésü buzából,rozsból és zabból készült terméket,minél kevesebbet a finomított fehérlisztből készült termékekből.Fogyasszuk a gabonaféléket főzve,a gabonapelyheket pedig sütve,vagy főzve.A gabonafélékben olyan keményítők vannak,amiket az emberi szervezetben lévő enzimek nem tudnak felbontani.A főzés során ezek a keményitő láncok felbomlanak és így a szervezet számára hasznosíthatóvá vállnak.

-Korlátozzuk a kalóriában gazdag ételek fogyasztását.Ne fogyasszunk többet 3 tk.cukornál,méznél,2 tk.sónál és 1 ek.olajnál naponta.Kerüljük a zsír,a fűszerek(bors,erős paprika,kakaó,fahéj,szegfűszeg),a sütőpor a szódabikarbóna és az ecet használatát.

-Ne fogyasszunk együtt gyümölcslevet erjesztett ételekkel,italokkal(pl:sajttal,savanyúkáposztával,borral,stb)Az ásványianyag-,a avitaminkészitmények vagy koncentrált fehérjék,húspótlók,tejporok irrítáló hatással vannak a gyomorra.

 -Étkezzünk minden nap ugyanabban az időben.Hagyjunk legalább 5 órát az előző étkezés vége és a következő étkezés kezdete között.Ebben az időszakban fogyasszunk2-3 pohár vizet.Az emésztés müködése pontosan időzitett és a leghatékonyabb munkát akkor tudja a gyomor elvégezni,ha követjük a rendszerességet.Az emésztések közötti időszakot lassú,hosszú bélmozgás jellemzi,biztositva a gyomor és a vékonybelek teljes kiürülését.Ugyanakkor másfajta emésztőnedv kiválasztása van két étkezés között,mint például éjszaka.Ez a müködés véd a rák,a fekély és egyéb emésztőrendszeri betegségek ellen.A gyomorban az étel megrekedése az egyik leggyakoribb oka a fekély kialakulásának és a gyulladásnak.

-Ne fogyasszunk még egy mogyorót sem két étkezés között.A két étkezés közötti bármilyen ételelfogyasztása lelassítja a gyomor kiürülését és a gyomorban lévő,a már részben megemésztett étel erjedésnek indul és megváltoztatja a két étkezés közötti folyamatot.Amikor a gyomor és a vékonybelek teljesen kiürülnek,akkor kezdődik el az emésztések közötti tisztító folyamat,amely regenerálja,felfrisíti a beleket.

-A reggeli legyen kiadós és a nap legbőségesebb étkezése,a napi elfogyasztott ételmennyiség kb 50%-a,mig az ebéd kevesebb,kb.40%-a.A vacsora pedig könnyü(pl:gyümölcs,kétszersült) és fogyasszuk 2-3 órával lefekvés elött.De az az ideális,ha a vacsorát  elhagyjuk.

-Fogyasszuk mindazokat az ételeket,amelyekkel fentarthatjuk egészségünket,de óvakodjunk a túlevéstől.A túl sok étel megterheli a szervezetet,akadályozza az agy vérellátását,fáradékonyságot,betegséget idéz elő és megröviditi az életet.A legtöbb embernek elegendő lenne egyharmaddal vagy felével kevesebb étel,mint amennyit megeszik.

-A lassan és jól megrágott étel elfogyasztása nemcsak az étkezés élvezetét fokozza,hanem a belőle nyerhető tápértéket is.Az étkezés alkalma legyen nyugodt és kellemes.Vegyünk kis mennyiséget(fél evőkanállal,fél villával)egyes falatoknál.

-Igyunk annyi vizet naponta,hogy a vizelet szine világos legyen,azonban ne igyunk étkezés elött fél órán belül vagy alatt,illetve étkezés után másfél órán belül.

-A tehéntej sokkal több érzékenységet okozhat,mint bármilyen más étel.A tej,nagyon sok tejsavat tartalmaz,ugyanakkor a tejcukor elősegiti az ételek erjedését és a mérgező gázok keletkezését.Kerüljük vagy csökkentsük minimálisra a fogyasztását.

-Ne együnk se forrón,se hidegen ételt,ha hideg az étel,a gyomor energiát használ el,amíg felmelegíti a hideg ételt,a melegnél amíg lehűti.A száj hőmérséklete az irányadó.

-Hagyjunk el 1-4 étkezést rendszeresen.a böjtölés segit az étvágy nevelésében és az önfegyelem gyakorlásásban.Azontúl ez a legjobb gyógyszer sok betegségre,különösen ülőfoglalkozást végző személyeknél.

FEHÉRJE:-Sokan azt gondolják,hogy a megfelelő mennyiségű fehérjebevitel gondot jelent a vegán étrendben.Valójában ez a legkönnyebben beszerezhető tápanyag.Egészen addig,amig az étrend nagy választékban tartalmaz finomítatlan ételeket és zsirtartalom nem túl magas(nem több,mint az energiabevitel 35%-a),megfogjuk kapni a szükséges fehérjemennyiséget.A változatosság a kulcsszó.Egyfajta növényi eredetü étel önmagában fogyasztva nem biztositja ugyanazt a fehérje mennyiséget,mint a hús,a tej és a tojás.Ugyanakkor az ételek megfelelő összeválogatásával ugyanazt a minőséget kapjuk.Ezt nevezzük fehérje komplettálásnak.Általába véve,ha a hüvelyeseket(szárazbabot,lencsét,borsót)gabonafélékkel(búzával,kenyérrel,tésztával,barnarizzsel,kukoricával)együtt fogyasztjuk,a fehérjeminőség megfelel mindennemű tápanyagszükségletnek és ez könnyen megoldható.Egy babpástétomos szendvics vagy szójatejben főzött gabonapehely,barnarizs és lencse vagy tészta olajosmagból készült sajttal,a kukorica babbal,mind-mind tökéletes kombináció.A csontok kalcium vesztése természetesen csontritkuláshoz vezet,ami ma sokkal gyakoribb a húsfogyasztók,mint a vegetáriánusok között.Az utobbi csoportnak kevesebb kalciumra van szükségük.

GYOMORIRRITÁLÓK: 

1.Bors(feket,fehér)curry, és egyéb füszerek,mint a gyömbér,fahéj,szegfüszeg,szerecsendió. 

2.Ecet és minden ecettel készült étel,pl:savanyúság,majonéz,ketchup,mustár. 

3.Erjedt,vagy romlásnak indult ételek és az erjesztett ételek(pl:a sajtfélék),valamint egyes              tejtermékek.A tej tejcukrot(laktózt)tartalmaz,amely erjedése során  irritáló  méreganyagok  keletkeznek.A tej gyakrabban okoz ételérzékenységet,mint bármely más étel.

4.Sütőpor vagy azzal készült ételek,beleértve a kekszet,a teasüteményeket,fánkot és más péksüteményeket is. 

5.Koffein(pl:kávé,tea,cola),nikotin és a csokoládéban levő theobromine.

 6.Ivás étkezés közben,mivel az emésztés és a gyomor kiürülésének folyamatát lassitja.Az üditő,leves,gyümölcslevek és a tej fogyasztása étkezéskor kerülendő.A gyomorfekély és a gyomorbántalmak kiváltóoka a gyomorban megrekedt és pangó,erjedő étel.                                

7.A késő esti étkezés.

 8.A túlevés.A legtöbb ember  számára a jelenleg elfogyasztott étel mennyiségének fele vagy kétharmada is elég lenne. 

 9.Az alapos rágáshiánya.A túl gyors evés.Túl nagy falatok fogyasztása.Vegyünk kis falatnyi ételt a villánkkal,kanalunkal. 

 10.A finomított cukorban,lisztben,olajban,mesterséges vitaminban és ásványi anyagokban vagy koncentrált fehérjében gazdag ételek és a tejport tartalmazó készitmények.Minél koncentráltabb az étel,annál jobban irrítálja a gyomrot.

 11.Gyümölcs és zöldség egy étkezésen belül történő fogyasztása.A tej,tojás és cukor keverékéből álló ételek.

 12.Az éretlen vagy túlérett gyümölcs.                                                                                                         

 13.Forrón vagy hidegen fogyasztott ételek. 

 14.Ha a két étkezés között eltelt idő kevesebb,mint 5 óra.

NAPI ÉTRENDJAVASLAT (SAVAS ÉTEL 25%,LUGOS ÉTEL75%)

Az egy étkezésen belül elfogyasztott ételmennyiség 75%-ának lúgosnak,25%-ának pedig savasnak kell lennie,hogy a gyomor optimális sav-lúg-egyensúlyát fenttartsuk.

LÚGOS ÉLELMISZEREK(75%):alma,ananász,articsóka,avokádó,bab(száritott,zöld),bambuszrügy,banán,bogyófélék,borsó(száritott,friss),brokkoli,burgonya(mindenformában),citrom,csicseriborsó,datolya,dinnyefélék,endívia,fehérrépa,fejessaláta,,fokhagyma,füge,gesztenye,gomba,grapefruit,gyermekláncfü,hüvelyesek(kivéve lencse),juharszörp,kajszibarack,káposzta,karalábé,karfiol,kelkáposzta,kókuszdió,köles,köret,málna,mandarin,mandula,mangó,mazsola,meggylé,melasz,méz,narancs,narancslé,olivabogyó,őszibarack,padlizsán,papaya,paprika,paradicsom,paszternák,petrezselyem,póréhagyma,rebarbara(sóskasav),répa(cukor-és fehérrépa),retek,ribizli,sárgadinnye,sárgarépa,savanyúkáposzta(ecetnélkül),sóska,spenót,szamóca,szentjánoskenyér,szójabab,szőlő,torma(nyersen),tök,uborka,vöröshagyma,zeller,zöldbab.

SAVAS ÉLELMISZEREK(25%):alkohol,áfonya,árpa,aszaltszilva,baromfihús,békacomb,borjúhús,búza,cukor,csersznye,dió,ecet,földimogyoró,garnélarák,homár,izesitők,kávé,kenyér,kukorica,lazac,lekvárok,lencse,lepényhal,máj,majonéz,makaróni,marhahús,osztriga,pulyka,rizs,sajt,sonka,sós kekszek,szilva,tápióka,tojás,tőkehal,zabliszt,zabpehely,zselatin.

 A cukor és a szervezetünk,

Egyátlag felnőtt 35 teáskanál cukrot fogyaszt el naponta.A legtöbb ember nem törődik a süteményekben,üditőkben,desszertekben és nassolnivalókban,található cukormennyiséggel.Az alábbiakban felsorolunk néhány alapvető ételféleséget és az általuk tartalmazott cukor mennyiséget.A cukorral kapcsolatban a legfontosabb tény a betegségekkel szemben ellenállóképességekre gyakororlt kedvezőtlen hatása.Fehérvérsejtjeink pusztitják az ellenséges vírusokat.Amikor azonban a vércukorszint megemelkedik,ezek a sejtek lassúvá válnak.                                                                                           Rejtett cukor(egy teáskanálnyi mennyiségben megadva):1 tábla csokoládé(átlagos méretü)=7; tejcsoki karamell 1 1/2 kkocka=4; rágógumi 1 lap=0,5; csokitorta 1 1/2 szelet=12; cukros fánk=8; jégkrém 1/2csésze=5-6;gyümölcsfagylalt 1/2 csésze=6-8; almás pite 1szelet(kerek formából)=7; csokis tej 1 csésze=6; kakaó 1 csésze=4; száritott banán=20.

Testünk abból a táplálékból épül fel,amit megeszünk.A test szöveteiben állandó lebomlás van.A szervek müködésekor elhasználodott anyagok táplálékunkból potlódnak.A test  minden szerve igényli a maga  részét a táplálékból.Az agynak is meg kell kapnia a maga táplálékát;a csontok,az izmok és idegek is követelik a magukét.Csodálatos az a folyamat,amely a táplálékot vérré alakítja át,és ezt a vért felhasználja a test különböző részeinek épitésére.Ez a folyamat szüntelenül tart és élteti,erősíti az idegeket,az izmokat és a test szöveteit.

Ahhoz,hogy egészségesek legyünk,vérünknek egészségesnek kell lennie,mert a vér az élet hordozója.Eltávolítja a salakanyagot és táplálja a testet.Ha megfelelő összetételű táplálékot kap és ha  tiszta levegővel érintkezve megtisztul és felfrissül,életet és energiát visz a szervezet minden részébe.Minél tökéletesebb a vér keringése,annál jobban látja el ezt a feladatot.A vérnek minden szivverésnél gyorsan és könnyen kell a test minden részében utat találnia.Nem szabad árámlását szoros öltözékkel vagy övvel,sem pedig végtagok hiányos takarásával gátolni.A keringés akadályozása esetén a vér visszaszorul  a létfontosságú szervekbe,és vértódulást okoz.Ennek gyakran fejfájás,köhögés,erős szívdobogás vagy emésztési zavarok a következményei.Ahhoz,hogy vérünk egészséges legyen,megfelelően kell lélegeznünk.

 

 

RECPTEK:                                                           tk.=teáskanál;   ek.=evőkanál

Len és szezámmagos kenyér

Hozzávalók:500g teljeskiőrlésü liszt,300g fehérliszt,50g élesztő,1evőkanál só,650ml langyos viz,3 evőkanál lenmag,2evőkanál szezámmag. 

Az élesztőt 2dl langyos vizben feloldjuk,majd a liszt egyik felében kevés lisztel elkeverjük,hagyjuk kevés ideig,amig az élesztő dolgozni kezd.Amikor elkezd kelni az élesztő,hozzáadjuk a maradék langyos vizet,majd a sót és a magvakat.Ezeket jól összedolgozzuk,sima tésztává gyurjuk.Szobahőmérsékleten 50 percig kelesztjük,utána formákba rakjuk,majd ismét 35-40 percig kelesztjük.Folyamatos párásitás mellett előmelegitett sütőben 200°C-on,légkeverős sütő esetén 180°C-on sütjük kb.50 percig.

Paradicsomos babfőzelék:

Hozzávalók:500g szemes,tarka,vagy fehér bab,300ml paradicsomlé,2 nagy fej vörös hagyma, csipet:bazsalikom,majoranna,ételizesitő,só izlés szerint,3-5 gerezd fokhagyma,0,50ml olaj.

A babot megfőzzük,levét leszűrjük.A hagymát lepirítjuk az olajon aranybarnára,beleöntjük a paradicsomlevet,a babot és fűszereket,a fokhagymát áttörve adjuk hozzá,egyet forralunk rajta,majd levesszük a tűzről.

 Cukkini krémleves:

Hozzávalók:2db közepes cukkini,1fej vöröshagyma,50 ml szójatejszín,1csipet:oregánó,kakukkfű,ételizesítő,só izlés szerint,kevés olaj,8szelet toast.

A hántott cukkinit ketté vágjuk,(ha van benne mag,eltávolitjuk)turmixolható darbokra vágjuk.A vöröshagymát az olajon lepiritjuk,felöntjük kb.1l vizzel,beletesszük a hozzávalókat,amikor a cukkini megpuhult,akkor leturmixoljuk,pirított kenyérkockákkal tálaljuk.

Padlizsánkrém(vinete):

Hozzávalók:1kg padlizsán,2fej lilahagyma,3-5gerezd fokhagyma,0,50ml olivaolaj,só izlés szerint,kevés citromlé.

A padlizsánt szénen,sütőben,vagy grillezőn héjában megsütjük,majd megtisztítjuk,amikor kihült,fakéssel jól összevágjuk,esetleg turmixoljuk.A lilahagymát finomravágjuk,a fokhagymát áttörve hozzáadjuk,majd az olajat,a sót és citromlevet izlésszerint.Ezeket jól összekeverjük,majd hidegen kenyérre kenve fogyasztható.

Avokádókrém:

Hozzávalók:2db érett avokádó,egy csokor metélő hagyma,2 kk olivaolaj,só,egy fél citromleve.

Az avokádót ketté vágjuk,a magját eltávolitjuk,majd kiskanálal  kiszedjük a belsejét,a metélőhagymát apróra vágjuk,majd összekeverjük a hozzávalókat,izlésszerint sózzuk.Kenyérre kenve fogyaszthatjuk.

 

A betegségek és fájdalmak többsége a nagymértékben elterjedt,helytelen étkezési szokásoknak tulajdonitható.Amit ma megeszünk,azzá leszünk holnap.Néhány jó tanács,amit ha megfogadunk,alkalmazunk és kellő figyelemmel olvassuk,megelőzhetünk nagyon sok betegséget és fájdalmat.